Fel kommer att uppstå. Troligtvis kan två fall hända, att fibern går av eller att utrustning går sönder. Beroende på vad det är kontaktar du Telia eller oss.
Föreningens ansvar är fibernät. Telia ansvarar för router, mediaomvandlare och digital-tv-box samt deras tjänsteutbud (tv, telefoni, bredband).
För att enkelt kunna avgöra var felet är, titta på er mediaomvandlare. Det är den boxen det står raycore på. Den har flera lampor på framsidan:
Vid normal drift skall minst tre lampor lysa eller blinka. Om fel uppstår bör någon eller några av lamporna slockna. Med hjälp av dessa lampor kan man härleda vart felet ligger.
Om någon av tjänsterna; bredband, TV eller bredbandstelefon fungerar så är det inte fel på fiberförbindelsen till din anläggning.
Pröva då det vi kallar ”norsk reset”. Stäng av all utrustning, dra ut nätsladdar. Sätt in sladdarna och starta upp allt igen. Oftast fungerar allt bra nu.
Om felet är i tjänsterna – dessa fel kan vara att ni har TV men inte bredband eller telefoni – ring Telias support 90 200 eller gå in på telias hemsida http://www.telia.se och där söka sig fram till hjälp.
Om fibern är avgrävd – kontakta styrelsen snarast: info@hajomsfiber.se
Det kan påverka andra också. Den som grävt av kommer att debiteras kostnaden för reparationen. Vi har avtal för snabb service.
Det finns en kostnadsfri tjänst för utsättning av fiber och elkablar innan man gräver. Grävare vet hur man gör. Titta på:
https://www.ledningskollen.se/
Om det är annat fel kontakta oss: info@hajomsfiber.se